15 sep. 2022, 13:42

Alles wat je moet weten over SEA

Alles wat je moet weten over SEA

Waarom gebruik maken van SEA?

Veel mensen denken dat ze SEA niet kennen, en dat is misschien qua afkorting en term wel zo. Maar iedereen heeft het al eens gezien, en waarschijnlijk ook al eens gebruikt. Hoe weten we dat zo zeker? Heb je wel eens informatie opgezocht via Google of een andere zoekmachine? Heb je wel eens activiteiten voor tijdens je vakantie opgezocht? Of voordat je naar een fysieke winkel gaat, wel eens gekeken wat de openingstijden zijn? Wat het adres ook alweer van de winkel is? Of dat ze het product nog wel op voorraad hebben? Bijna altijd als je iets via een zoekmachine zoekt, krijg je te maken met zoekmachinereclame. Het zijn de advertenties die bovenaan in de zoekresultaten verschijnen. Online marketeers streven ernaar om bovenaan te komen, zodat advertenties zichtbaar zijn voor jou.

Een aantal funfacts:

  • In Nederland gebruikt maar liefst 92,5% Google als zoekmachine.
  • Google verwerkt dan ook zo’n 5 miljoen zoekopdrachten per minuut!
  • Volgens Google is de CTR (click through rate) ongeveer 8% op de bovenste advertentie.

Dat is bizar veel en dus een zeer goede kans voor marketing. Maar let wel op, want niet 92,5% van de Nederlanders is ook jouw klant. Ga effectief om met je advertenties. Hoe je dat doet, lees je hier verder.

Bron: frankwatching

Waarom SEA gebruiken

Hoe gebruik je SEA?

Hiervoor moet je eerst wat meer weten over de werking van SEA. In essentie is het heel simpel, de hoogste bieder met de beste advertentie krijgt de eerste plek binnen de zoekresultaten. Dus wie het meeste betaalt voor een bepaald zoekwoord/trefwoord, krijgt de beste plek. In tegenstelling tot Search Engine Optimisation (SEO), waarbij het juist draait om organische zoekresultaten. SEO heeft een andere functie binnen marketing, waarbij het draait om content die het beste aansluit bij het gezochte antwoord. Het verdienmodel van zoekmachines zoals Google en Bing zit hem in de advertenties, deze worden dan ook boven de organische zoekresultaten getoond. Zowel SEO als SEA draait om de juiste zoekwoorden/trefwoorden vinden en hierop inspelen. Bovenaan in de zoekresultaten kan je door SEA beïnvloeden.

Meer over SEO lees je in onze blog ‘6 tips om je site ranking in de zoekresultaten te verbeteren’.

SEA gebruiken in marketing

De customer journey van de klant moet je altijd goed in je achterhoofd houden. Waar bevinden zij zich? Bekijk waar jou doelgroep zich bevindt door middel van het ‘see, think, do, care’ model. SEA is voornamelijk effectief wanneer je doelgroep zich in de fase ‘do’ bevindt. Dus wanneer ze de aankoop gaan doen. De doelgroep weet al wat hij wil en heeft het vooronderzoek al gedaan. De overweging is gemaakt en de uitkomst ervan is dat het de behoefte van het product/dienst herkent. De doelgroep is bereid om over te gaan tot de aankoop of een andere conversie. Vanaf dit punt is het makkelijk om goed aan te sturen op de wens van de klant middels een advertentie zoals inschrijven, product bestellen of offerte aanvragen.

Hoe zit het met zoekwoorden?

Voor we verder gaan met SEA gaan we wat dieper in op het onderwerp zoekwoorden. Dit zijn woorden die men gebruikt in zoekmachines om iets te vinden. Zoekwoorden kunnen een hoog of laag zoekvolume hebben. Dit duidt aan of het vaak (hoog) wordt gezocht in de zoekmachine of minder vaak (laag). Daarnaast draait het om het concurrentieniveau wat hoog of laag is. Een andere term die niet mag ontbreken is ‘long tail zoekwoorden’. Dit zijn eigenlijk zoekwoorden die bestaan uit drie of meer woorden, waarop niet zo vaak wordt gezocht. In tegenstelling tot een short tail zoekwoord, dat vaak uit één woord bestaat.

  • Een voorbeeld van een short tail zoekwoord is: “t-shirt”
  • Een long tail zoekwoord is bijvoorbeeld: “rood t-shirt dames”

Deze laatste bevat meerdere woorden om nog specifieker aan te duiden wat men zoekt. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume met hoge concurrentie, zijn over het algemeen short tail zoekwoorden. Door zoveel mogelijk specifieke zoekwoorden te gebruiken, trek je de juiste doelgroep met je advertentie aan. Online marketeers zijn dus altijd op zoek naar de beste long tail zoekwoorden. Zo verspillen ze geen marketingbudget aan short tail zoekwoorden. Daarbij komt dat het conversiepercentage hoger zal zijn, doordat er gericht wordt gezocht.

Bron: getbright

Opvallen in de menigte bij SEA

Waar moet je op letten bij SEA?

Zoals hiervoor omschreven wint de hoogste bieder, de beste plek. Je betaald immers via CPC, cost per click, waar digitale marketeers zorgvuldig mee omgaan. Elke keer als iemand jouw advertentie aanklikt, betaal je een bedrag. Dit verschilt door concurrentie op bepaalde zoekwoorden. Let hier dus op voordat je deze zoekwoorden kiest. Als je bovenaan staat, en er wordt niet op je advertentie geklikt, dan betaal je dus ook niet. Als kleine ondernemer/online webshophouder of wanneer je producten/diensten maar een kleine marge hebben, heb je niet altijd het hoogste budget om te besteden. Bepaal daarom altijd van tevoren hoeveel budget je wilt besteden.

Bovenaan staan heeft geen garantie op succes van je advertentie. Maar hiermee kun je ook impressies verzamelen. Dat betekent dat de advertentie getoond is en je toch merkbekendheid krijgt omdat iemand het gezien heeft. Naast klikken op je advertentie kun je dus ook je merkbekendheid vergroten.

Voordelen van SEA

Wat is nou eigenlijk het nut van SEA? Zoals eerder genoemd zoeken we massaal via zoekmachines naar informatie over allerlei zaken en dus ook naar producten/diensten die ondernemers verkopen. Door bovenaan in zoekmachines te staan val je meer op. Hiermee genereer je bekendheid. Indien er op je advertentie wordt geklikt, krijg je traffic naar je website. Dit kan dan weer leiden tot extra conversies (verkopen, het achterlaten van gegevens, offerte aanvragen etc.). Hoe meer traffic en/of conversies, hoe meer gegevens bekend worden over je bezoekers. Deze gegevens zijn erg waardevol en strategisch inzetbaar voor een online marketeer. Aan de hand hiervan ga je je advertenties bijschaven en nóg beter maken. Deze data gebruik je ook om te testen welke advertenties wel of juist niet werken. Probeer hier slim en strategisch mee om te gaan, zodat je in de toekomst minder budget hoeft te gebruiken of juist gerichter kunt adverteren.

Door SEA slim in te zetten kom je er ook achter wat je ROAS-percentage is. ROAS betekent return on ad spend. Let hierbij wel op, dit zijn alleen de advertentiekosten die binnen SEA zijn gemaakt. Overige kosten omtrent marketing vallen hier niet onder. Hoe bereken je een ROAS percentage? Pak de gehele omzet die via SEA is binnengekomen, dit bedrag deel je door de kosten die je hiervoor hebt gemaakt. De uitkomst die daaruit komt, vermenigvuldig je met 100.

Bijvoorbeeld: Margriet heeft een webshop waarop ze bosjes bloemen verkoopt. Afgelopen maand had ze een omzet van €7500,- via SEA. Hiervoor heeft ze via Google Ads bepaalde biedingen op zoekwoorden gedaan. Deze totale kosten kwamen op €1500,- uit.

Omzet / kosten X 100 = ROAS

Omzet = €7500,- Kosten = €1500

7500/1500=5 x 100= 500%. Margriet had dus afgelopen maand een ROAS van 500%. Elke euro die Margriet heeft geïnvesteerd, krijgt een waarde van €5,-

Stel altijd van de voren een budget in zodat je nooit te hoge kosten maakt of deze niet terug verdient.

Bron: Yellolab

Doelen stellen

Het is belangrijk om van tevoren bepaalde doelen te stellen voor je advertentie. Door KPI’s (key performance indicator) aan je doelen te hangen, zorg je dat het meetbaar is. Welke KPI je moet gebruiken is per advertentie verschillend. Bekijk goed wat je wilt bereiken voordat je KPI’s maakt. Sommige advertenties zijn gericht op het genereren van meer aankopen en sommige focussen zich op sessieduur. De gehele advertentie moet zich focussen op de gedefinieerde doelstelling.

Gedurende het draaien van de campagne analyseer je de data, zodat je de advertentie kan aanpassen en nog beter maakt. Zorg dat je altijd het juiste einddoel in zicht houdt. Alle data die je verzamelt helpen je bij het halen van KPI’s. Zet de data strategisch in om de advertentie verder te ontwikkelen.

Bron: fit professionals

Hoe word je SEA specialist?

Veel mensen rollen de online marketing in omdat er geen aparte opleiding is. Er zijn wel traineeships of cursussen. Sommige hebben een marketingachtergrond en rollen als junior online marketeer ergens binnen. Om senior online marketeer te zijn heb je toch de nodige ervaring nodig. Daarnaast blijven zoekmachines zich steeds ontwikkelen, waardoor je baan en functie ook verandert. Je kunt niet je hele carrière lang hetzelfde trucje gebruiken. Dat maakt het juist leuk en spannend om als online marketeer te werken.

De toekomst van SEA

Toekomst SEA

Google Ads is een van de meest gebruikte tools voor SEA. Daarbij maakt Google het je steeds makkelijker om advertenties te maken, de machines en algoritmes nemen steeds meer taken van ons als online marketeers over. Betekent dit dat we over een paar jaar geen SEA specialisten meer nodig hebben? Nee, absoluut niet. Een computer kan niet alle taken van een online marketeer overnemen. Doordat we steeds minder knoppen beschikbaar hebben om aan te draaien, wordt het strategische inzicht belangrijker.

Bron: Frankwatching

Conclusie

SEA is voor online marketeers een super goed middel om conversies te krijgen.

  • Zorg dat je de juiste zoekwoorden hebt en focus op long tail zoekwoorden.
  • Houd je biedingen/budget scherp in de gaten om niets te verspillen.
  • Focus op wat de relevantie van je advertentie is.
  • Vergeet niet je landingspagina in de gaten te houden, en dat deze naadloos aansluit op je advertentie.
  • KPI’s zijn nodig om strategisch inzicht te krijgen

Als online marketeer heb jij de touwtjes in handen, zorg dat de advertentie een succes wordt!



Lees hier verder

Het laatste nieuws

Hoe presenteer je data aan jouw leidinggevende?

Hoe presenteer je data aan jouw leidinggevende?

Data helpt leidinggevenden om weloverwogen beslissingen te nemen. Echter, het effectief presenteren van data aan leidinggevenden is een kunst op zich. In dit artikel zullen we verkennen hoe je data kunt presenteren aan jouw leidinggevende op een manier die impact heeft en tot actie leidt.

Waar is ChatGPT goed in en wat niet binnen jouw contentstrategie?

Waar is ChatGPT goed in en wat niet binnen jouw contentstrategie?

Mensen gooien tegenwoordig tientallen posts per week op hun social media, zowel bedrijven als individuen. Hoe heb je daar tijd voor? ChatGPT kan daar een antwoord voor zijn. Om tegenwoordig bij te blijven moet je als marketeer wel een expert zijn met ChatGPT.

Hoe meet je brand-marketing campagnes?

Hoe meet je brand-marketing campagnes?

Als marketeer wil je het liefst alles kunnen meten, zo weet jij ook of jij je werk goed doet. Maar hoe meet je eigenlijk de effectiviteit van je brand-marketing campagnes? Wij vertellen je het!

Word gevonden door topwerkgevers

Upload je CV en kom in contact met deze top bedrijven.

Upload CV